منو

© 2017 - Pan Advertising.
    Instagram - Telegram
0
عکاسی تبلیغاتی و صنعتی

عکاسی تبلیغاتی و صنعتی

عکاسی

در لغت به معنای روش عکاسی و عکسبرداری است و همچنین به عمل و شغل عکاس نیز گفته می‌شود. این هنر در اکثر زبان‌های جهان فتوگرافی خوانده می‌شود که ترکیبی از دو کلمهٔ یونانی فتو به معنی نور و گرافی به معنی ثبت یا نگارش است. بنابراین، فتوگرافی به معنای نقش کردن با نور است.

عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ که در دو مرحله انجام می‌شود: نخست، بدست‌آوردن تصویر به وسیلهٔ دوربین و ثبت آن روی نگاتیو (فیلم) یا گیرنده تصویر الکترونیکی و دوم، ظاهر کردن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی و پایدارکردن آن. در این فرآیند، دریافت و ثبت نور بر روی یک سطح حساس به نور، مانند نگاتیو یا گیرنده تصویر، باعث می‌شود الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیا بر روی سطح حساس به نور (نقره کلرید یا گیرنده) تأثیر گذارد و باعث ثبت تصاویر گردد.

عکاسی دارای سه جنبهٔ علمی، صنعتی و هنری است؛ به‌عنوان یک پدیدهٔ علمی متولد شد، به‌شکل یک صنعت گسترش یافت و به عنوان هنر تثبیت شد. عکاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌است، بلکه نتیجهٔ تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌ های آنان در طول تاریخ است و سال‌ها قبل از اختراع عکاسی، اساس کار دوربین عکاسی وجود داشته‌ است اما اولین تصویر لیتوگرافی نوری در سال ۱۸۲۲ میلادی توسط مخترع فرانسوی، ژوزف نیسه فور نیپس تولید شد و پس از آن توانست عکسی دائمی از طبیعت به نام اصطبل و کبوترخانه را خلق کند. او با همکاری لوئی داگر، آزمایش‌هایی را بر ترکیبات نقره براساس یافته‌ های یوهان هاینریش شولتز انجام دادند و داگر در سال ۱۸۳۷ توانست روش داگرئوتایپ را اختراع کند.

تئوری عکس رنگی سه‌رنگ، توسط جیمز کلرک ماکسول در سال ۱۸۵۵ پیشنهاد شده بود. برپایهٔ نظریهٔ او، نور مرئی از سه رنگ اساسی قرمز، سبز و آبی، تشکیل شده‌ است. پس فیلمی از سه لایه ساخت که هر لایهٔ آن نسبت به یکی از سه رنگ‌های اولیه حساس بود و توانست نخستین عکس‌رنگی را در سال ۱۸۶۱ به ثبت برساند.

جورج ایستمن در سال ۱۸۸۴ میلادی فیلم رول را که فیلمی از جنس پلاستیک آغشته به امولسیون ژلاتینی است را ابداع کرد و با ساخت دوربین جعبه‌ای در سال ۱۸۸۸، عکاسی را برای مردم عادی مقرون به صرفه نمود و تحول مهمی در عکاسی ایجاد کرد. ادوین لند نوعی دوربین آنالوگ ظهور فیلم فوری موسوم به دوربین پولاروید را اختراع کرد که بلافاصله پس از عکسبرداری، نسخهٔ چاپ‌شدهٔ عکس را پرینت می‌کردند و عکس گرفته‌شده یک دقیقه بعد و در مدل‌های جدیدتر تا چند ثانیه بعد، قابل رویت بود.

در عکاسی آنالوگ، باید تمامی تدبیرات اعمّ از: اصلاح رنگ، نور و کنتراست را قبل از نوردهی انجام داد. چون تقریباً بعد از نوردهی و ظهور فیلم، در این خصوص کار زیادی نمی‌شود انجام داد. ظهور در عکاسی به معنای مواجهه دادن فیلم عکاسی یا کاغذ عکاسی با مواد شیمیایی است که باعث تبدیل شدن فیلم به یک تصویر منفی (نگاتیو) یا مثبت (اسلاید)، و یا کاغذ به تصویر عکس می‌شود در حالی که عکاسی دیجیتال به فرآیند ثبت تصاویر به وسیلهٔ دریافت و ثبت نور برروی سطح حساس به نور سنسور الکترونیکی گفته می‌شود. الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیاء بر روی سطح حساس به نور سنسور تأثیر می‌گذارد و باعث ثبت تصاویر می‌گردد.

عکاسی صنعتی

به شاخه ای از عکاسی گفته می شود که وظیفه آن به نمایش گذاردن دقیق و کامل و باکیفیت محصول یا پروداکت می باشد٬ در این شاخه از عکاسی، عکاس با استفاده از تجهیزات مناسب و انتخاب نورهای دقیق و کامل تلاش می کند تا حد امکان تصویری با کیفیت و دقیق از کالا ثبت کند که در آن تمامی خصوصیات ظاهری کالا به نمایش گذارده شود .

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی می بایست تمام خصوصیات یک عکس حرفه‌ای را دربرگیرد و به مولفه‌های مهم دیگری نیز نیازمند است. هدف از عکاسی صنعتی تنها معرفی کالا نیست بلکه تشویق و ترغیب مشتری به خرید و استفاده از آن محصول است. به بیان ساده‌تر عکس تبلیغاتی می‌بایست بیننده را به خرید کالا ترغیب کند٬ درست به مانند یک ‌تیزر‌! ‌اما‌ با‌ راه‌ و ‌روشی‌ متفاوت.

عکاسی از هر موضوعی که با فعالیت‌های شرکتی تولیدی یا خدماتی در ارتباط باشد، در حیطه ی عکاسی صنعتی قرار می‌گیرد. پس میدان عمل عکاسی صنعتی، بسیار وسیع است؛ زیرا تنوع محصول و خدماتی که می‌تواند درکشور سازنده مصرف و یا به دیگر کشورهای جهان صادر شود، نیز مطرح خواهد شد. عکاسی صنعتی در برگیرنده تمام کارهایی است که به تولیدکننده کمک می‌کند تا محصولاتش را تبلیغ کند و بفروشد. وظیفه عکاسی صنعتی هم این است که موضوع از جلوه و نمای بهتری نسبت به موضوع‌ های مشابه برخوردار باشد. عکاسی صنعتی به طور خلاصه مرکز توجهش صنعت است.

عکاسی صنعتی هدفی را دنبال می‌کند که میل به برقراری ارتباط است. چه بسا که موثرترین عکسهای صنعتی، عکسهایی ساده و سر راست بوده‌اند که از تمهیدات عکاسی، فنون غیرمتعارف و جلوه‌های ویژه در آن‌ها خبری نبوده یا بسیار کم از آن‌ها استفاده شده است؛ اما گفتنی است که در بعضی مواقع، همان تمهیدات جزیی سبب شده است که آن عکسها یک سر و گردن از دیگر عکسها برجسته تر باشند. عکسهای صنعتی خوب، آن‌هایی هستند که می‌توانند ارتباط برقرار کنند؛ آن‌هایی که به اصطلاح با بیننده حرف می‌زنند. همان عکسهایی که توجه ما را جلب می‌کنند و در رقابت پیروز می‌ شوند. عکاس حرفه ای صنعتی هرگز این عامل کلیدی را از نظر دور نمی‌ دارد.

عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی شاخه بسیار جذابی از عکاسی است به شرط آنکه عکاس بتواند تفکرو سلایق خود را در عکس بگنجاند. اگر با حوضه‌های دیگر عکاسی مقایسه کنیم می‌بینیم که تقریباً در هیچ یک از شاخه‌های عکاسی به اندازه عکاسی تبلیغاتی نظرات سفارش دهنده در کار دخیل نیست. با توجه به این نکته مهم به عقیده من عکاسانی می‌توانند از کار خود لذت ببرند که عقاید کارفرما را در ذهن خود به دقت آنالیز کنند، نقاط ضعف و قوت نظرات وی را بررسی نمایند و با توجه به هدف نهایی کار، بعد از تصمیم گیری صحیح با استفاده از زبان تفاهم آمیز، تا حد امکان تفکر و سلیقه خود را به وی منتقل کنند و بعد از جلب موافقت وی عکسی بگیرند که ناشی از برآیند تفکرات کارشناسانه و نگاه زیبا شناسانه باشد.

عکاسی تبلیغاتی و تاثیرات آن در روند تبلیغات

«مامان ازین بستنی بخریم؟ عکسشو رو دیوار مدرسه مون دیدم. حتما خوشمزه است…. مامان من همینو می خوام که عکسش رنگی رنگیه». تبلیغاتی که وام دار عکاسی هستند تا چه میزان موفق هستند؟ تاثیر هنر عکاسی در برندینگ چیست؟ رسالت عکس و عکاس در تبلیغات و برندینگ چیست؟

عکاسی تبلیغاتی یا کلیپ های کوتاه؟

ممکن است به نظر بیاید قدرت انتقال پیام در یک فیلم چند دقیقه ای و حتی چند ثانیه ای بیشتر از نمایش یک عکس باشد اما در مقوله تبلیغات، ویدیو همیشه هم خوب عمل نمی کند. چون وقتی که یک فیلم تبلیغاتی از مخاطب برای دریافت پیام می گیرد بسیار بیشتر از یک عکس تبلیغاتی استیک فیلم تبلیغاتی از مخاطب برای دریافت پیام می گیرد بسیار بیشتر از یک عکس تبلیغاتی است. مثال می زنم:

با سرعت 100 کیلومتر در ساعت مشغول رانندگی در جاده هستید. چشمتان به تابلوی تبلیغاتی نزدیکترین رستوران می افتد. نام رستوران و عکس چلوکباب! اگر این عکس در هر کیلومتر چند بار جلو چشمان شما ظاهر شود تاثیرش از یک تبلیغ چند دقیقه ای از فضای رستوران و کارمندان و غذاهای خوش آب و رنگ بیشتر است. دلیل آن چیست؟

  • سرعت انتقال پیام

در عکاسی تبلیغاتی سرعت انتقال پیام، امتیاز بصری و تبلیغاتی ایجاد می کند. باید تصور کرد هر دقیقه ای که تبلیغ و توضیح شما درباره کسب و کارتان دیر تر انجام شود و یا بیخودی طولانی شود  یک مشتری را از دست داده اید. چه بسا در همان فاصله شرکت دیگری مشتری فرضی شما را به اندازه نگاه کردن یک عکس با رنگ و لعابی بهتر از آن خود کند.

  • کوتاه، سریع، کامل

معجزه هنرهای تجسمی و  عکاسی در  تبلیغات و برندینگ این  است که به ساده ترین و کامل ترین حالت ممکن، مفهوم تبلیغ را به ذهن مخاطب می رساند. در این جا فقط به عکاسی می پردازم و نه تکنیک های گرافیکی و استفاده از نشانه ها و سمبل های تبلیغاتی. با این وجود، اینکه عکاسی اولین عنصر تبلیغات تصویری است بر کسی پوشیده نیست.

  • ماندگاری در ذهن و راحت بودن در یادآوری پیام

در مواجهه با مثال ابتدایی به چه نتیجه ای می رسیم؟ بچه ای با دیدن مستمر عکس تبلیغاتی یک محصول خوراکی مایل است آن را امتحان کند. حتی اگر از دوستان و همبازی هایش چیزی در باره خوشمزگی آن نشنیده باشد. او با دیدن عکس، به خوشمزگی محصول ایمان پیدا می کند. استمرار در تبلیغات بصری از طریق عکاسی باعث می شود محصول در ذهن ها ثبت شود و به محض دیدن اصل محصول در یک فروشگاه، آن تصویر بازیابی شده و شخص  را به سمت خرید آن سوق می دهد.

  • تعمیم پذیری مخاطب

مخاطبان یک پیام همه مردم هستند. پیام باید به گونه ای به ایشان منتقل شود که کسانی که معلولیت هایی در شنوایی دارند نیز بتوانند پیام شما را درک کنند. اگر قرار است فیلمی از نوشیدنی خنک بسازید و انواع صداهایی نظیر باز کردن در شیشه، صدای نوشیدن و هیجان پس از آن را از آن بگیرید از آن چه می ماند؟ تصویر متحرکی از یک شیشه نوشیدنی! گاهی ممکن است مخاطبان اصلی ما مردمی باشند که توانایی درک و فهم یک تبلیغ متحرک را ندارند.

شبکه های اجتماعی

امروزه اکثر مردم با اسمارت فون و تلفن های هوشمند و تبلت های متنوع، سر خود را با اینترنت گرم می کنند. اگر در صفحه های اجتماعی از کسب و کار خودتان حرف می زنید و یا حتی صفحه مخصوص خود را ایجاد کرده اید بدانید که تاثیر تصاویر تبلیغاتی بیشتر از فیلم است. عکس ها بهتر و راحت تر از یک فیلم کوتاه لود می شوند. در نتیجه میزان قابل توجهی از مخاطبان را در بر خواهد داشت.اگر در صفحه های اجتماعی از کسب و کار خودتان حرف می زنید و یا حتی صفحه مخصوص خود را ایجاد کرده اید بدانید که تاثیر تصاویر تبلیغاتی بیشتر از فیلم است. عکس ها بهتر و راحت تر از یک فیلم کوتاه لود می شوند. در نتیجه میزان قابل توجهی از مخاطبان را در بر خواهد داشت. همچنین امکان به نمایش گذاشتن همان عکس ها در قالب بیلبورد ها، تابلو ها و تراکت های تبلیغاتی راحت تر از نمایش فیلم های تبلیغاتی است.

عکاسی تبلیغاتی و صنعتی

کلمه مورد نظر را بنویسید و Enter بزنید

سبد خرید