جعبه سازی

جعبه سازی

تعریف بسته بندی
در واقع بسته بندی فرایند آماده سازی کالا برای حمل و نگه داری و تحویل به مشتری می باشد.به طور مثال بسته بندی مواد غذایی سیستمی است که زمان تحویل کالا را جهت انتقال، توزیع، ذخیره و فروش کاهش می دهد و تضمینی برای تحویل مطمئن در شرایط مطلوب به مشتری می باشد.
برای کاهش ضایعات بسته بندی باید به طراحی و چاپ و بسته بندی محصول توجه کنیم و بسته بندی باید طوری تولید شود که حجم و وزن آن به کمترین مقدار ممکن محدود شود تا به سطح ضروری امنیت، بهداشت و پذیرش برای فرآورده بسته بندی شده و مصرف کننده برسد.واز طراحی هایی که جنبه ظاهری آنها بسیار بالا است و مواد اولیه زیادی برای طراحی و چاپ و بسته بندی مواد غذایی صرف نشود زیرا بازیافت آن نیز سخت تر خواهد شد.حذف بخش های اضافی بسته بندی تا حد امکان کوچک کردن آن بسیار مناسب است. استفاده دوباره، بازیافت، تهیه کمپوست و بازگشت انرژی ازمواردی است که در طراحی و چاپ و بسته بندی مواد غذایی مد نظر است.
طراحی و چاپ و بسته بندی های امروزی سبب افزایش میزان ضایعات و زباله های جامد و غیر قابل بازیافت توسط طبیعت شده است و افزایش مواد زاید و تخلیه آنهادر محیط زیست مشکلات عدیده ای را برای کشورهای در حال توسعه که مشکل مالی دارند ایجاد کرده است.
طراحی، ساخت و استفاده از محصولات به نحوی که سبب کاهش کمیت و سمی بودن ضایعات تولیدی بعد از عمر مفید محصول شود، باطراحی و بسته بندی محصولات با حداقل مواد سمی یا حداقل مواد دیگر با طول عمر بیشتر اولین گام برای حفظ محیط زیست است.

 

طراحی، چاپ و بسته بندی محصول
زمانی که یک محصول به مرحله ی تولید می رسد برای عرضه شدن در بازار خرید و رسیدن دست مشتری نیازمند بسته بندی شدن خواهند بود و هرچه این بسته بندی با تخصص از بازار هدف مشتری انجام گرفته شده باشد در نهایت مشتری را بیشتر جذب خواهد کرد.
حتما برای شما هم پیش آمده است که در فروشگاهی مشغول به خرید کردن باشید و بسته بندی یک محصولی به طور اتفاقی نظر شما را به خود جلب کرده باشد و برای دانستن آنکه جنس چه چیزی می تواند باشد آن محصول را برداشته و رویبسته بندی را نگاه کرده اید و حتی ممکن است اطلاعات مختصری که معمولا بر روی بسته بندی اجناس می نویسند را مطالعه کرده باشید
این اتفاق بیان کننده این موضوع است که چقدر میتواند طراحی و بسته بندی محصول نظر مشتری را به خود جلب کند و حتی منجر به خرید آن محصول هم شود.
در بین کودکان این موضوع به وضوح عاملی برای خرید خواهد شد محصولاتی که برای کودکان در نظر گرفته می شود اگر با طراحی شکیل تر و زیباتری عرضه گردد به مراتب فروش بیشتری را خواهد داشت و همین مسئله به عنوان یک بازار یابی در دنیای تجارت مطرح گردیده است.
در مبحث تجارت و مشتری مداری عرضه ی کالای با کیفیت تنها به خود کالا مربوط نخواهد شد و اگر نتوانید یک بسته بندی زیبا در خور محصول چاپ نمایید به مشتری فهمانده اید که کالای ما ارزش خرید را نخواهد داشت چرا که صاحبان آن محصول برای بسته بندی محصولخود وقت چندانی صرف نکرده اند.
شاید فکر کنید که مردم با یک بسته بندی به ظاهر شیک گول محصولات بی کیفیت را نخواهند خورد و در نهایت محصول با کیفیت فروش بیشتری خواهد داشت, بله حرف شما کاملا منطقی است ولی باید خدمتتان عرض نمایم که حتی خود من هم بارها فریب بسته بندی های شکیل را خورده ام و محصولی را که از نظر کیفیتی باب میلم نبوده است را خریداری کرده ام, در درجه اول بسته بندی یک محصول میتواند یک محصول را به فروش برساند ولی در دراز مدت کیفیت است که مشتری را برای شما نگه خواهد داشت پس اگر محصولی را تازه وارد بازار فروش کرده اید حتما باید برای جلب توجه مشتری از یک بسته بندی مناسب استفاده نمایید تا مشتریان شما در نهایت با کیفیت شما آشنا گردد.

 

هنر طراحی، چاپ و بسته بندی
همانطور که می دانید بسته بندی به طور وسیعی امروزه بر جوامع سایه افکنده است. ازمواد دارویی گرفته تا لوازم خانگی و محصولات پتروشیمی همگی دارای بسته بندی می باشند.در واقع مشتری با دیدن طراحی و چاپ و بسته بندی محصول با برچسب های استاندارد متوجه می شود چه محصولی داخل بسته بندی قرار دارد و در چه شرایطی حفظ و نگه داری می شود.
در واقع در طراحی و چاپ و بسته بندی سازمان جهانی استاندارد ،ویژگی هایی را در نظر گرفته که باید در بسته بندی رعایت شود.
در واقع بسته بندی علم، هنر و دانش محافظت از محصول برای نگهدار در انبار و انتقال و توزیع و در نهایت تحویل آن به دست مشتری است. وظیفه یک طراحی و چاپ و بسته بندی اصولی محافظت فیزیکی، اطلاع رسانی، بازاریابی، ایمنی، سهولت در توزیع، جابه جایی، نمایش، باز و بسته نمودن دوباره، فروش، و استفاده مجدد از آن می باشد.

 

بسته بندی با هدف کاهش ضایعات
بسته بندی امروزه با گسترش جمعیت و افزایش تقاضا برای مواد غذایی سالم اهمیت بالایی پیدا کرده است. در نتیجه همزمان با این افزایش تقاضا علاوه بر افزایش سرعت مصرف مواد اولیه جهت بسته بندی مواد غذایی باعث آلودگی محیط زیست نیز می شود .
در واقع با انقلاب صنعتی تحولی در نظام تولید کالا به وجود امد و کالاهای صنعتی زیادی با تنوع های گوناگون به وجود آمدند و رقابت فشرده میان تولید کنندگان هنر را نیز وارد صنعت طراحی و چاپ و بسته بندی مواد غذایی کرد. با شناخته شدن علومی مانند روانشناسی فردی و اجتماعی و اورگونومی صنعت طراحی و چاپ و بسته بندی به صنعتی نو و تکنولوژی قدرتمند تبدیل شد.

 

هنر طراحی و چاپ و بسته بندی مواد غذایی
طراحی و چاپ و بسته بندی به محصول ما هویت می بخشد وبه دنبال تحریک دید مشتری می توانند با مشتری ارتباط بر قرار کنند و این یک هنر است. البته بیشتر اوقات بسته بندی موادغذایی دید درستی از محصول به مشتری نمی دهند.در واقع خلاقیت و استفاده مناسب از رنگ ها حرف اول در طراحی و چاپ و بسته بندی محصو ل را می زند بی شک یکی از مشکل ترین گرایش های گرافیک طراحی گرافیکی بسته بندی محصولات می باشد زیرا کار شما در معرض دید هزاران مشتری و قضاوت کننده قرار می گیرد و همچنین در میان رقابت بین محصولات مشابه باید حرفی برای گفتن داشته باشد.البته در کنار گرافیست باید از یک متخصص در زمینه مواد مورد استفاده در بسته بندی و مقاومت آنها کمک گرفت.
طراحی و چاپ و بسته بندی نقش ارزنده ای در جریان اقتصادی جوامع دارد مخصوصا اینکه صادرات کالاها بیش از آنکه وابسته به کیفیت محصول باشد به طراحی و چاپ و بسته بندی منحصر به فرد محصول است. طراحی و چاپ و بسته بندی بر اساس معیار های بین المللی و عاری از هرگونه کپی برداری، نهایت استفاده از واژه “نوآوری”، استفاده از فونت های خاص همگی ماهیت محصول را مشخص می کنند.

 

مزیت هایی یک طراحی، چاپ و بسته بندی زیبا :
1. ایجاد تصویری مثبت از محصولات شما در ذهن مخاطب
2. ایجاد انگیزه در مخاطبین برای خریدن محصول شما
3. چندین برابر شدن فروش محصولات شما
4. ایجاد ارتباطی مؤثر با مشتریان
5. احترام به حقوق مشتری و مشتری مداری
6. طی کردن مسیر های طولانی بازاریابی و ایجاد برند معتبر در کمترین زمان
7. برتری یافتن از سایر رقبا در بخش فروش
8. متمایز کردن کالا و محصولات شما از سایر تولید کنندگان

 

نکات مهم در طراحی جعبه
1. انتخاب الگوی درست جعبه و رسم فنی قالب آن اولین قدم در طراحی جعبه و مقدم بر امور هنری و طراحی ظاهر آن است.
2. الگوی قالب را باید از میان شکلهای رایجو با کمک متخصصین بسته بندی و مطالعه نمونه های مشابه در بازار انتخاب کنید تا با نیازهای فنی ، صنفی و مالی شما هماهنگ باشد .
3. رسم فنی الگوی انتخابی را از طریق قالبسازان و جعبه سازان دریافت کنید تا علاوه بر دانش و تجربه لازم از نرم افزارهای تخصصی اینکار نظیر CadCam یا Packmage و .. برخوردار باشند.
4. طراحی جعبه با طراحی اوراق و نشریات تبلیغی بسیار متفاوت است کسی که لوگو یا بروشور شما را بخوبی طراحی کرده الزاما در طراحی جعبه موفق نخواهد بود، مگر آنکه از نگاهی سه بعدی ، تجربه و استعداد لازم برای اینکار برخوردار باشد.
5. هنر گرافیک امری کاربردی است ، لذا طرح خوب طرحی است قابل تولید با امکانات موجود که منجر به ارتباط مصرف کننده با کالا شده و باعث انجام و افزایش فروش کالا شود. میزان استقبال مصرف کنندگان نشانه یک طراحی موفق است حتی اگر هنرمندان نمره بالایی به آن ندهند.
6. مزد کار طراحی گرافیک جعبه ارتباط مستقیمبا میزان تاثیر طراحی در فروش و میزان رقابتی که باید با کالاهای مشابه داشته باشد دارد. مثلا کارمزد طراحی جعبه چایی یا دستمال کاغذی بمراتب بیشتر از طراحی جعبه یک دارو خواهد بود و یا مزد طراحی جعبه اسباب بازی باید خیلی بیشتر از مزد طراحی لوازم آشپزخانه باشد.
7. تهیه ماکت در ابعاد واقعی با ورق مصرفی اصلی برای کنترل فنی و هنری کار امری ضروری است که همچون بیمه علی رغم هزینه اولیه ناچیز ، میتواند مانع از اشتباهات و خسارات احتمالی گردد .
8. نظرسنجی درمورد طرح و قالب جعبه قبل از تولیداز طریق رجوع به مصرف کنندگان نهایی و توزیع کنندگان کالا ، امر مفیدی است که امکان موفقیت شما را در حوزه های پر رقابت افزایش می دهد.
همه موارد فوق اموری فنی و هنری یا اصطلاحا نرم افزاری هستند که هزینه بالا برای آنها نزد ما ایرانیان هنوز امری پذیرفته نشده است . اما بیاد داشته باشید صرفه جویی مالی آشکار در این موارد ممکن است منجر به زیانهای پنهان گردد.

 

انواع جعبه مقوایی
جعبه های مقوایی معمولا بر اساس جنس مقوای مصرفی در چندین دسته قرار میگیرند. هر کدام از این انواع بر اساس خصوصیات و قیمت تمام شده در صنایع خاص خود مورد استفاده قرار میگیرد .

جعبه مقوایی پشت طوسی (Grey Back Box)
این جعبه ها با استفاده از مقوای پشت طوسی در اوزان ۲۳۰ ، ۲۵۰ ، ۲۸۰ ، ۳۰۰ ، ۳۵۰ ، ۴۰۰ و ۵۰۰ گرمی تولید میشود . گراماژ مقوای مصرفی طبق سفارش مشتری و بر اساس وزن محصولات داخل جعبه و پارامتر های دیگر طراحی می شود

جعبه مقوایی پشت سفید (White Back Box)
این جعبه ها بوسیله مقوای پشت سفید در اوزان ۲۳۰ ، ۲۵۰ ، ۲۸۰ ، ۳۰۰ ، ۳۵۰ ، ۴۰۰ و ۵۰۰ گرمی تولید میشوند . در سطوح داخلی این جعبه روکشی سفید رنگ وجود دارد که بیشتر در جعبه هایی که نمای داخلی آنها قابل رویت است . جعبه های مقوایی پشت سفید مهمولا دارای پارامتر های بهداشتی و ظاهری مناسب تری نسبت به جعبه های مقوایی پشت طوسی میباشد

جعبه مقوایی اینوربرد(Invory Board Box)
این دسته از جعبه ها ازمقوای اینور برد در اوزان ۲۵۰ ، ۲۷۵ ، ۳۰۰ ، ۳۵۰ و ۴۰۰ گرمی تولید میشوند . ساختار خاص مقوای اینوربرد به دلیل بافت داخلی سفید رنگ و سطوح سفید رنگ در دو سمت مقوا دارای شرایط ایده آل جهت تولید جعبه های مصرفی در زمینه های مواد غذایی خاص ، محصولا ارایشی بهداشتی ، محصولات دارویی و اقلامی از این قبیل که دارای حساسیت بالا از منظر بهداشت بسته بندی است فراهم میسازد

جعبه مقوایی گلاسه (Two Face Glossy Box)
ساخته شده از مقوای گلاسه در اوزان ۲۰۰ ، ۲۵۰ و ۳۰۰ گرمی تولید میشوند . مقوای گلاسه دارای بافت یکسان در هر دو سوی مقواست و همانند مقوای اینوربرد دارای شرایط ایده آل جهت تولید جعبه های بهداشتی با سطوح با کیفیت است.تنها به لحاظ ساختاری نرم تر و بدلیل تراکم جرمی بالایی که دارد نازک تر به نظر میرسد.

جعبه سازی